Alam Kucing

Berkongsi Kaedah Penjagaan Kucing.

Hukum Memandulkan Kucing Dalam Islam

Ditulis oleh feliscatus pada Saturday, May 30, 2009

Hukum Mengembiri Kucing
Apa hukum memandulkan kucing?

Islam adalah agama yang sempurna dan tidak ada suatu pun dalam kehidupan ini yang tidak disentuh oleh Islam. Begitu juga dengan hal memandulkan / neuter / spay / kembiri / kasi kucing peliharaan. Fatwa dan hukum yang berkaitan telah lama ditetapkan oleh ulama seluruh dunia.

Saya bukan pakar dalam penentuan hukum agama, tetapi saya hanya mengguna pakai apa yang telah ditentukan oleh ulama.

Sudah tentu mereka telah merujuk kepada nas-nas yang jelas sebelum membuat keputusan mengenainya. Saya harap kiriman ini akan dapat memberikan penjelasan bagi mereka yang masih ragu-ragu mengenainya.

Khilaf di kalangan Ulama

Pertamanya, terdapat khilaf atau perbezaan pendapat dikalangan ulama dalam hal binatang peliharaan. Jika ianya binatang ternakan, kebanyakan ulama berpendapat ianya adalah harus untuk mengkasikannya. Bagi binatang peliharaan, ada yang menegah (atas sebab-sebab tertentu), namun ada juga yang membenarkannya, iaitu dari pendapat Imam Hanafi (juga atas sebab-sebab tertentu).

Maka kita boleh bertaklid kepada pendapat yang membenarkan perbuatan mengembiri kucing peliharaan, atas sebab menjaga hubungan baik dengan jiran serta kesihatan kucing, dengan syarat pembedahan itu tidak akan membahayakan nyawa kucing itu sendiri.

Pernyataan di atas adalah kesimpulan yang boleh diperolehi di IslamOnline.com, pada pautan itu juga anda boleh melihat perbezaan pendapat dikalangan ulama dalam pelbagai mazhab.

Therefore, we say that if there is some benefit in neutering the cat and if that will not cause its death, then it is permissible.

Dipetik dari IslamOnline.com

Fatwa Jakim Mengenai Mengembirikan Binatang Peliharaan

Jakim telah pun mengeluarkan satu ketetapan pada tahun 2002, yang menyebut :

Bahawa mengembiri binatang kesayangan seperti kucing atau anjing hukumnya adalah diharuskan dengan sebab-sebab tertentu iaitu bagi menjaga muslahat ummah.

All pets like cats and dogs are allowed to be neutered or spayed in order to maintain the health and welfare of both the animals and the community.

After studying the messages of the aforementioned mazhab's and the medical viewpoint, JAKIM has decided that neutering of cats for reasons of 'maslahat' is acceptable. It is in agreement with 'qaedah' (way) Fiqhiyyah which states "To choose the lesser of two evils".

Dipetik dari FelineMalaysia.com

Tapi Masih Ada Yang Kata Haram?

Memanglah, kan telah diterangkan tadi bahawa ada pendapat yang mengharuskannya, dan ada juga yang mengharamkannya. Jika ada terdengar ustaz yang berkata ianya adalah haram, maka fahamlah bahawa dia bertaklid kepada pendapat yang mengatakan ianya adalah haram.

Tetapi haram di sini bukanlah mutlak untuk semua orang, kerana terdapat khilaf dikalangan ulama. Ia bukanlah ijma' ulama atau sepakat dikalangan ulama.

Jika anda berpegang kepada pendapat yang mengatakan ianya haram, tidak mengapa. Tetapi anda tetap perlu menjaga hak jiran anda. Jangan pula jika jiran anda bertanya kenapa tidak dimandulkan kucing jantan itu (kerana kucing anda kencing pada pasu bunganya), anda hanya pandai menjawab, "HARAM!". Anda tetap wajib membasuh kesan kencing itu sehingga hilang. Dan percayalah, kucing jantan yang tidak dimandulkan, pasti akan kencing untuk menanda kawasannya.

Cumanya, dalam suasana di Malaysia ini anda lihatlah sendiri keupayaan kita untuk menjaga kucing masing-masing. Besar sangatkah rumah di Malaysia ini? Kucing memerlukan 3 blok rumah sebagai sempadan minimum untuk kawasannya. Mana nak cari? Melainkan kawasan rumah anda sememangnya sangat luas dan confirm perlakuan kucing anda tidak akan mengganggu jiran.

Saya harap anda telah jelas dengan masalah ini. Kesimpulannya adalah, hukum mengembiri binatang peliharaan (termasuk kucing) adalah harus, bukan untuk memuaskan hati anda, tetapi untuk menjaga hubungan baik dengan jiran, kesihatan kucing serta manfaat lain, selagi mana pembedahan itu tidak membahayakan nyawa kucing itu.

Bacaan Penuh....

Adil kah Jika Mandulkan (Neuter/Spay) Kucing?

Ditulis oleh feliscatus pada Wednesday, May 27, 2009

Saya tidak mahu kembiri/kasi/mandulkan kucing kerana:

  • Tidak adil kalau kita mandulkan kucing.
  • Zalim/kejam kalau kita mandulkan kucing.
  • Kita telah rampas haknya untuk membiak
  • Kucing tidak akan gembira kalau tak dapat lakukan hubungan seks.
  • Berdosa jika kita melakukannya.

Episod 1

Pernyataan di atas adalah antara beberapa sebab/alasan di antara kita yang tidak mahu memandulkan kucing. Semasa anda membaca kiriman ini, terdapat beratus ribu atau mungkin juga jutaan anak kucing terbiar yang dibuang di pasar, kedai makan dan kawasan kediaman lain.

Mereka terdedah dengan berbagai penyakit seperti kurap, kudis, FLV dan sebagainya. Mereka mengiau pada orang yang lalu lalang, meminta makanan. Mereka berebut sesama sendiri apabila ada orang mencampakkan lebihan makanan pada tanah.

Kita dapat melihat sebahagian besar kucing di situ berada dalam keadaan yang menyedihkan. Sebelah mata luka dan hampir buta, luka pada badan kerana bergaduh atau ditendang oleh manusia, kaki yang terhencot-hencot kerana dipijak, mulut yang melelehkan air liur kerana menghidap penyakit gusi dan berbagai lagi keadaan.

Kucing-kucing ini berada dalam keadaan sengsara, dan anak kucing yang baru dilahirkan pada saat ini juga akan mengalami nasib yang sama.

Katakanlah kita mempunyai seekor kucing betina. Dia mampu mengalami kitar heat setiap 2 minggu, dan pada masa ini dia akan mencari pasangannya walaupun dikurung di dalam rumah. Jika tidak dimandulkan, kucing betina boleh beranak sehingga 3-5 kali setahun, dan akan melahirkan 4-5 ekor anak setiap kalinya.

Kita akan mempunyai sekurang-kurangnya 24 ekor kucing baru di rumah dalam masa 2 tahun.

Anak kucing tanpa rumah
Adakah mereka mempunyai tempat di rumah anda?

Mampukah kita menjaganya? Setiap kucing yang ada masih perlu diberi makan, rawatan kesihatan, penjagaan najisnya dan kebersihan diri.

Setiap ekor kucing itu juga akan berak dan kencing setiap hari, bagaimana jika dia melepaskannya di rumah jiran anda?

Kucing jantan mesti, akan dan wajib memancutkan kencingnya untuk menanda kawasan, bagaimana pula jika dia menanda kawasan itu pada tayar kereta jiran, pasu bunga jiran dan kasut yang baru dibelinya?

Akhirnya samada jiran kita marah, atau kita sendiri sudah tidak mampu menjaganya maka kucing itu akan di bawa ke pasar (yang sudah ada beratus ekor kucing terbiar) dan dibuang di situ, supaya beban masalah itu berpindah ke bahu peniaga dan pelanggan di sana. Atau membuangnya pula di kawasan taman perumahan lain. Ini semua adalah sama seperti anda membuang masalah anda ke pintu rumah orang lain!

Masalah ini tidak terhenti begitu sahaja. Kucing yang kita buang di pasar/kedai makan/kawasan perumahan lain itu tetap akan membiak sepertimana ia membiak di rumah kita. Dan masalah ini akan kembali ke tajuk episod 1 di atas.

Bezanya adalah, kini kita telah senaraikan diri kita sebagai penyumbang masalah.

Sekarang tanya pula diri sendiri, siapakah yang zalim / tidak adil / kejam / berdosa di sini?

Bacaan Penuh....

Bagaimana Menyikat Bulu Kucing

Ditulis oleh feliscatus pada Saturday, May 23, 2009

Adalah baik jika kita memperkenalkan sesi menyikat ini kepada anak kucing terutamanya yang baru di bawa pulang atau dibela. Mulakan dengan memberikan sikat itu kepadanya, biarkan dia menghidunya dahulu. Kalau dia gigit sikat itu (biasanya anak kucing), biarkan sahaja supaya dia membiasakan dirinya dengan peralatan menyikat itu.

Kucing menjilat bulunya.
Kucing masih perlu disikat untuk elak matted fur.
Foto daripada Muffet

Secara perlahan-lahan, sikatkan kucing anda di sekitar leher dan belakang badan. Jika dia mendengus atau mencakar, cuba tenangkannya dengan bercakap dengan nada lembut. Jika perlu, mungkin anda memerlukan tali kekang untuk mendiamkannya semasa menyikat.

Melembabkan sikat dengan air (atau dilakukan selepas mandi) akan memudahkan kerja menyikat. Mulakan dari bahagian kepala menuju ke ekor (guna sikat halus/rapat), kemudian balikkan kucing untuk bahagian perut dan lipatan kaki.

Ulang pula dengan slicker brush (berus dawai besi, mata pendek) untuk membuang bulu yang sudah mati.

Untuk permulaan, tetapkan sesi menyikat ini dalam masa yang singkat tetapi berulang-ulang. Misalnya 2 atau 3 kali menyikat sehari dengan 1 minit setiap sesi dengan menggunakan sikat yang lembut. Ini semua bergantung kepada tahap toleransi kucing masing-masing. Kebiasaannya, walaupun kucing itu tidak mahu disikat, dengan latihan begini dia akan mula menikmatinya.

Anak kucing yang dilatih kebiasaannya akan lebih bertoleransi berbanding kucing dewasa. Lagipun adalah lebih senang mengendalikan 1 / 2 kilo anak kucing berbanding 2 kilo kucing dewasa. Percayalah, adalah sangat berbaloi jika anda melatihnya ketika usia masih muda.

Jika anda menghadapi keadaan yang sukar untuk menyikat, mungkin anda perlukan bantuan orang lain untuk memegangnya. Dengan memberikan upah makanan kepada kucing anda juga dapat membantu memujuknya, dan menggalakkannya supaya duduk diam semasa menyikat.

Sesetengah kucing juga suka disikat semasa makan. Makan dapat mengalihkan tumpuannya dan memberikan anda peluang untuk menyikat beberapa kali. Tapi ada juga kucing yang tidak suka diganggu semasa mereka makan, maka kita perlulah menghormati kehendaknya.

Sikat Kutu

Bagi saya, peralatan yang sangat penting adalah sikat kutu, ianya mempunyai gigi yang rapat dan halus. Kebanyakannya mempunyai pemegang yang mudah dikendalikan, dan mempunyai gigi besi. Kucing berbulu pendek dapat disikat dari kepala hingga ke ekornya dengan menggunakan sikat ini, tapi ia adalah terlalu halus jika kucing anda berbulu panjang.

Fungsi sikat kutu ini yang saya lihat adalah dua, iaitu untuk memeriksa kehadiran kutu dan untuk memeriksa keruping (penyakit kulit), kulit bersisik serta bulu gugur. Cuba sikat kucing anda menggunakan sikat ini, dan anda mungkin terkejut melihat begitu banyak bulu gugur yang terperangkap. Ia juga boleh membuang bulu yang berselirat, begitu juga dengan kutu dan daki-dakinya.

Tetapi berhati-hati ye, kerana sikat kutu ini juga boleh memutuskan bulu jika tidak dikendalikan dengan baik. Ia juga menyakitkan jika diguna pada kucing berbulu panjang, atau kucing yang mengalami matted fur, dan jika gigi sikat itu bengkok, ia amat mudah melukakan kucing.

Bagaimana dengan kucing bulu panjang?

Bagi kucing berbulu panjang, sikat bergigi besi, sederhana padat atau kasar. Ada juga yang menggunakan berus yang mempunyai rerambut dihujungnya, tetapi sikat ini hanya dapat memberus bahagian atas bulu kucing dan membiarkan bulu yang berselirat di bawah. Sikat besi yang lebih kasar juga diperlukan jika kucing anda mempunyai lapisan yag lebih panjang, terutamanya jika terdapat banyak bulu gugur yang terperangkap.

Satu cara untuk menenangkan kucing semasa menyikat adalah dengan memilih satu kawasan badannya untuk disikat, dan hanya sikat 1 kawasan sahaja untuk sehari, atau beberapa hari. Perlu juga diingat bahawa kucing yang cukup bertoleransi dengan sesi menyikat juga ada hadnya, dan anda perlulah berhenti dan menyambungnya semula pada keesokan hari pula.

Bacaan Penuh....

Peluang Mengiklan di Alam Kucing

Ditulis oleh feliscatus pada Tuesday, May 19, 2009

Saya telah membuat keputusan untuk membuka ruang pengiklanan di laman ini, jangan salah faham, saya tidak fikir saya akan jadi jutawan dengan membuka iklan di sini. Ini hanya sekadar untuk menampung kos internet pun cukuplah. Dan saya juga ingin pastikan, jika ada pihak yang berminat, iklan tersebut tidak obstrusive sehingga mengganggu pembaca, dan saiz imej yang tidak besar supaya masa untuk loading page ini tidak lambat.

Tujuan utama blog ini adalah untuk berkongsi tips dan kaedah menjaga kucing, maka penyampaian maklumat itulah yang diutamakan dan bukannya iklan. Jumlah pengunjung blog ini adalah sekitar 700-800 kunjungan sahaja sebulan (tak ramai kan, huhu), dan hanya 3 ruangan sahaja di sediakan.

Iklan Ruang A, B dan C
Ruang Iklan di Alam Kucing

Ruang A

Ruang A terletak di bahagian header, atas kanan, terpapar pada setiap page. Saiznya adalah 468 x 60 pixel sahaja. Ruang ini akan menggunakan rotation module, iaitu setiap iklan akan dipaparkan selama 5 saat sebelum bertukar ke iklan yang lain pula. Hanya 6 slot iklan sahaja di sini.

Ruang B

Ruang B terletak di bahagian atas post pada kolum utama (kiri), terpapar pada setiap page. Saiznya adalah 500 x 64 pixel sahaja. Hanya 1 slot iklan sahaja di sini.

Ruang C

Ruang C terletak di bahagian sidebar kanan, juga terpapar pada setiap page. Saiznya adalah 383 x 100 pixel sahaja. Hanya 6 slot iklan sahaja di sini.

Harga Iklan

Harga yang ditawarkan untuk setiap ruangan (A, B dan C) adalah seperti berikut:

Jadual harga iklan di AlamKucing
Harga iklan di AlamKucing

Bagaimana? Murah sahaja, kan.

PROMOSI

Saya juga membuat promosi terhad iaitu tawaran harga hanya RM 5 sahaja sebulan (30 hari) untuk ruangan A. Hanya 3 pengiklan terawal yang membuat tempahan akan mendapat harga ini. Dan pengiklan itu boleh pilih samada mahu tempoh 30 hari atau 90 hari, pada kadar RM5 untuk setiap 30 hari. Misalnya, jika pengiklan memilih 90 hari maka yang perlu di bayar adalah RM5 x 3 = RM15. Selepas itu, tawaran akan ditutup dan kadarnya kembali seperti biasa.

Kaedah Tempahan

Hantar maklumat iklan seperti:

  1. Jenama produk/khidmat.
  2. Gambar produk, bersaiz seperti yang ditawarkan.
  3. Alamat laman/URL yang mahu dipautkan.
  4. Lain-lain maklumat yang perlu.

Maklumat iklan dihantar ke emel alamkucing [at] gmail [dot] com. Saya akan membalas emel antara 1-3 hari untuk menyatakan samada setuju atau tidak. Jika saya setuju, anda boleh masukkan bayaran pada akaun bank yang akan saya nyatakan dan sertakan slip bayaran pada emel. Iklan akan dipaparkan paling lewat 3 hari selepas pembayaran dibuat (emel akan dihantar untuk makluman).

Syarat Mengiklan

  1. Untuk setiap iklan, saiz gambar tidak boleh melebihi 80KB. Jika saiz gambarnya besar (walaupun tidak melebihi 80KB), saya boleh tolong compress kan secara percuma, biasanya akan menjejaskan sedikit kualiti gambar namun saya akan menghantar hasil imej yang telah di compress itu ke emel dan meminta persetujuan anda terlebih dahulu.
  2. Saya hanya boleh tolong compress fail png, jpg dan gif sahaja. Jika ada animated gif, itu anda kena kecilkan sendiri saiznya supaya tidak melebihi 80KB. Bukan kerana saya tak mahu buat, tetapi saya tak pandai :p
  3. Animated gif tidak dibenarkan di Ruang A.
  4. Jika anda NGO, badan sukarela, atau melibatkan aktviti masyarakat, saya boleh pertimbangkan untuk memberi ruang iklan secara percuma.
  5. Iklan sms menang hadiah/ubat seks melampau atau produk mencurigakan tidak akan dilayan.
  6. Saya berhak untuk menerima atau menolak iklan atas pertimbangan saya sendiri.
  7. Pengiklan bertanggungjawab atas produk/khidmat yang ditawarkan dan laman ini serta pengendalinya tidak ada kaitan dengan urusniaga yang berlaku antara pengiklan dan pelanggannya.
  8. Anda boleh menghantar emel untuk sebarang pertanyaan, atau permintaan lain, atau teguran/cadangan kerana ini pertama kali saya mengendalikan hal pengiklanan ini, tapi biarlah permintaan yang munasabah.

Bacaan Penuh....

Perlukah Menyikat Bulu Kucing & Peralatannya

Ditulis oleh feliscatus pada Wednesday, May 13, 2009

Sikat dan berus kucing hadir dalam pelbagai saiz, bentuk dan warna. Peralatan yang anda gunakan bergantung kepada panjang bulu kucing anda dan tahap toleransinya. Kebanyakan kucing suka disikat, tapi ada juga yang menjelma kepada harimau jadian apabila melihat anda memegang sikat.

Kebaikan Menyikat Bulu Kucing

Sikat
Sikat besi saiz sederhana/halus
Foto daripada GregRobert

Kebanyakan kucing akan mendapat manfaat apabila disikat sekurang-kurangnya sekali seminggu. Bulu gugur yang anda buangkan semasa menyikat itu dapat mengurangkan cebisan bulu yang biasanya terdapat di seluruh bahagian rumah.

Jika anda membela kucing, pastinya anda tahu betapa lecehnya untuk membersihkan bulu-bulu kucing yang bertaburan di merata tempat. Jika anda menyikat, sekurang-kurangnya ini dapat mengurangkan jumlah bulu itu, kerana ianya hanya terkumpul setempat, iaitu pada sikat anda dan bukannya di sofa atau baju anda.

Selain itu, menyikat juga dapat mengurangkan gumpalan rambut atau hairball, yang biasanya akan dimuntahkan oleh kucing. Selain itu, menyikat mengurangkan pembentukan matted fur, iaitu bulu berselirat pada lapisan bawah. Bulu bersimpul ini akan menyakitkan kucing kerana kulitnya ditarik oleh simpulan itu, dan akan memerangkap kotoran serta lembapan yang membawa kepada penyakit kulit pula. Untuk kes yang teruk, kita mungkin perlu mencukur keseluruhan bulu kucing (biasanya dilakukan oleh groomer di klinik).

Peralatan Menyikat

Mari kita lihat pula peralatan yang biasa digunakan untuk menyikat. Tidak lah wajib mempunyai kesemuanya, tapi setiap satunya mempunyai fungsi berbeza dan manfaat yang banyak jika kita menggunakannya.

1. Sikat

Sikat bergigi besi/dawai boleh digunakan sepanjang hayat kucing kita. Pastikan giginya licin, halus dan tumpul pada hujungnya untuk mengelakkan dari mencederakan kulit kucing.

Sisir yang halus digunakan untuk membuang kotoran dan juga kutu manakala yang jarang/kasar bagus digunakan untuk menyikat bulu panjang. Ia juga boleh digunakan pada bulu sekitar kepala dan lain-lain tempat sensitif pada badan kucing. Sikat yang mempunyai dua kombinasi sederhana jarang dan halus adalah memadai untuk tujuan ini.

2. Berus

Berus kucing
Berus kucing untuk buang bulu rosak
Foto daripada GregRobert

Berus yang mempunyai bulu kasar semulajadi adalah terbaik tetapi jenis nylon pun boleh. Cuma biasanya jenis nylon ini menghasilkan lebih banyak elektrostatik dan tidak berapa bagus untuk membuang bulu yang rosak/patah.

Sejenis lagi berus iaitu slicker brush juga bagus untuk sesi menyikat. Berus ini biasanya berbentuk segiempat pada bahagian muka dan mempunyai dawai pendek dan keras.

Ia sangat sesuai untuk kucing berbulu pendek dan berus ini bertindak seakan gerigi pada lidah kucing untuk membuang bulu yang sudah mati.

Slicker brush
Slicker brush seperti permukaan lidah kucing
Foto daripada GregRobert

Terdapat juga slicker brush yang mempunyai saiz ultra-short, atau berus yang dibuat dari getah, khusus untuk kucing yang cenderung untuk kehilangan terlalu banyak bulu jika disikat terlalu kerap.

3. Sikat kutu

Sikat kutu
Sikat kutu
Foto daripada GregRobert

Sikat kutu adalah peralatan yang sepatutnya ada bagi setiap pemelihara kucing. Selain dari memerangkap kutu, ia juga boleh membuang kotoran, daki serta bulu yang gugur.

Disebabkan giginya yang sangat halus, ia perlu digunakan dengan berhati-hati supaya tidak melukakan kulit pula.

Bacaan Penuh....

Mengendalikan Masalah Najis Kucing

Ditulis oleh feliscatus pada Monday, May 11, 2009

Aahhh..mengendalikan najis kucing, semua orang tidak suka berhadapan dengannya. Setakat ini saya tidak pernah menjumpai sesiapa yang gembira mengendalikannya, walaupun seorang doktor. Bezanya adalah, seorang doktor telah dilatih untuk mendepani perkara-perkara yang dirasakan jijik oleh orang lain demi kebaikan kucing dan tuannya. Artikel di bawah adalah himpunan masalah-masalah yang berkaitan dengan pembuangan najis, kotak najis serta latihan-latihan yang berkaitan. Samada kita memelihara kucing secara indoor atau outdoor, kita mesti menyediakan kotak najis atau litter box untuknya, serta melatihnya untuk membuang di situ, dan bukannya di tempat lain.

Ya, walaupun kucing kita dilepaskan ke luar merayau-rayau dan hanya pulang ketika makan, kotak najis itu perlu disediakan. Kita mungkin merasakan laman rumah kita adalah bersih dan nyaman, tetapi rumah jiran kita akan terganggu dengan suasana nyaman yang di bina disebabkan oleh kucing kita memberikan hadiah beberapa ketul najis bersebelahan kasutnya.

Saya pernah mendengar dalam satu kuliah agama, bahawa dalam Islam, ulama' telah menetapkan jika kita membela kucing atau binatang peliharaan lain maka kita mesti menyediakan tempat untuknya membuang najis. Jika kucing itu membuang di kawasan rumah jiran, adalah wajib untuk kita membasuhnya.

Jika kita enggan maka jiran kita berhak untuk membawa kita bersumpah (bukan sumpah laknat ye) di hadapan Qadhi (hakim) bahawa kucing itu bukan milik kita dan pemerintah boleh merampas kucing atau binatang peliharaan itu. Saya terpegun kerana memikirkan bahawa ulama' begitu teliti dan telah lama memberikan penyelesaian terhadap masalah ini.

Kebiasaan yang saya lihat, tidak ramai yang menyediakan kotak najis ini. Saya harap selepas anda membaca kiriman ini, anda akan menyediakannya, dan melatih mereka untuk menggunakannya. Tidak perlu membeli yang mahal-mahal, kerana namanya adalah kotak-najis, dan bukannya kotak-hiasan-warna-warni-rekabentuk-cantik-najis. Yang penting, kucing anda selesa menggunakannya.

Si Comel Takde Mood Nak Berak Di situ!


Kiriman ini adalah mengenai pengenalan kepada kotak najis, bagaimana menjaga kebersihannya dan beberapa tips ringkas berkenaan penggunaannya.

Mengatasi Masalah Kotak Najis Kucing


Lanjutan dari kiriman pertama, melihat beberapa kaedah bagaimana untuk menggalakkan kucing anda menggunakan kotak najis dan menjauhi tempat lain. Khusus untuk mereka yang mempunyai masalah kucing yang pernah membuang di tempat lain atau menjauhi kotak najis. Bagi yang pertama kali memperkenalkan kotak najis kepada kucing, kaedah-kaedah ini juga boleh digunakan.

Masalah Pembuangan Najis Kucing


Kiriman ini cuba memberi gambaran mengenai beza antara pembuangan najis/kencing secara biasa atau buangan yang menunjukkan tanda masalah lain.

Pembuangan Najis Merata-rata


Terdapat 4 sebab utama mengapa kucing memilih selain dari kotak najis, dan 4 sebab ini dijelaskan dalam topik ini. Seperti biasa, letakkan masalah kesihatan sebagai faktor pertama semasa anda menyiasat.

Bagaimana Mengajar Anak Kucing Menggunakan Litter Box


Apabila anak kucing sudah mula berupaya mengawal sistem buangan najisnya (umur 3-4 minggu), inilah waktu terbaik untuk mula mengajarnya menggunakan kotak najis. Mengajar anak kucing lebih mudah berbanding mengajar kucing dewasa, dan kiriman ini menunjukkan beberapa cara untuk anda melatihnya.

Bacaan Penuh....

Mengendalikan Masalah Perilaku Kucing

Ditulis oleh feliscatus pada Thursday, May 07, 2009

Adakah anda merasakan kucing anda terlalu 'nakal', atau suka kencing merata-rata, mencakar karpet atau sofa dan mengunyah kabel telefon anda? Ini semua adalah perkara yang berkaitan dengan perilaku kucing dan adalah penting untuk kita memahaminya. Peringkat pertama adalah faham mengapa ia berlaku, sebelum memulakan langkah mengatasinya. Sebahagian pemilik kucing suka membelai kucing, ketawa melihat telatahnya tetapi tidak mahu memahami tabiat kucing yang dibelanya. Apabila berlaku sesuatu perkara, misalnya melihat tompokan air kencing pada kaki kerusi, mereka bertindak dari sudut alam manusia iaitu kemarahan dan hukuman. Masih ramai yang tidak melihat dari sudut alam kucing, memahami mengapa perkara itu berlaku dan melakukan langkah pencegahan.

Kucing tidak mampu untuk melihatnya dari kacamata manusia, maka adalah wajar bagi kita, manusia yang mempunyai akal melihat sesuatu insiden itu dari kacamata kucing. Himpunan artikel di bawah akan membantu anda untuk memahami tabiat kucing, dan memberi gambaran bagaimana mewujudkan suasana di mana anda dan kucing boleh hidup bersama. Klik sahaja tajuk di bawah untuk membaca artikel penuh.

Dilema Masalah Perilaku Kucing


Ini adalah kiriman pertama di blog ini, menceritakan dilema yang dihadapi oleh pemilik kucing. Teruja dengan kemanjaan kucing lantas membuat keputusan untuk membelanya, namun menghadapi kerenah kucing yang akhirnya menaikkan kemarahan anda, dan kadangkala menghilangkan sabar lalu mengenakan hukuman fizikal seperti memukul, menendang atau menghumbannya ke tanah. Anda tahu ianya salah dan zalim, tetapi anda masih memukulnya kerana anda tidak memahami mengapa kucing itu melakukannya. Beri peluang kepada diri anda untuk membaca tajuk ini terlebih dahulu.

Penekanan utama dalam tajuk ini adalah masalah kesihatan. Jadikan klinik vet sebagai rakan karib anda.

Punca Masalah Perilaku Kucing


Mengapa ianya berlaku, ini adalah soalan yang sering disalah faham oleh kebanyakan dari kita. Apabila kucing melepaskan najisnya pada longgokan baju berbanding kotak najis, kita menganggap kucing itu jahat, tetapi tidak pernah melihat mengapa kucing itu menjauhi kotak najisnya. Kenali puncanya terlebih dahulu, ini akan membantu anda mengelakkan masalah itu berulang di masa akan datang. Percayalah.

Seperti sebelumnya, masalah kesihatan diberikan pertimbangan yang berat. Hafal nombor telefon klinik vet anda.

Mengapa Kucing Bersikap Agresif


Anda sedang membelai kucing anda, ia kelihatan tenteram di riba anda dan apabila anda berpaling kucing anda terus membenamkan kukunya pada tangan anda. Kiriman ini cuba melihat mengapa serangan sebegini muncul pada kucing anda yang kelihatan diam pada awalnya. 4 sebab umum diberikan dalam tajuk ini, bersama dengan tips untuk mengesan cubaan serangan dan mengatasinya.

Sekali lagi, penekanan utama diberikan kepada masalah kesihatan. Letakkan masalah kesihatan sebagai perkara utama dalam apa jua situasi berkaitan perilaku.

Mengubah Tabiat Kucing


Kiriman ini melihat bagaimana kita boleh mengajar kucing apa yang boleh, dan apa yang tidak boleh. Dimana tempat yang dia boleh memanjat, dan dimana tempat dia tidak dibenarkan memanjat. Di mana tempat untuk dia kencing, dan di mana dia tidak dibenarkan untuk kencing. Kaedah yang diberikan adalah yang boleh difahami oleh kucing, untuk membolehkan anda dan kucing hidup bersama dengan menetapkan peraturan-peraturan tertentu di rumah.

Peralatan Mendisiplinkan Kucing


Beberapa peralatan tertentu akan membantu anda mengubah tabiat kucing, tanpa mecederakannya. Anda boleh membelinya, atau menggunakan kreativiti sendiri untuk menghasilkannya. Apa yang penting adalah alat bantu ini selamat pada anda dan kucing, dan ianya berkesan.

Memahami Perilaku 'Buruk' Kucing


Alangkah indahnya jika ketika kita sedang melihat kucing kita mahu mencakar sofa yang baru di beli, dan kita berkata kepadanya ,"Comel, jangan cakar sofa tu, ianya baru dibeli dengan Aeon Kredit dan belum habis di bayar lagi, duduk diam-diam". Kiriman ini akan memberitahu mengapa perbualan tadi tidak akan berlaku, dan mengapa kita perlu berhenti berharap kucing berkelakuan seperti manusia.

Menanda Kawasan


Barangkali perkara yang sering menaikkan kemarahan kita adalah kucing yang suka kencing merata-rata. Walaupun telah diulang beberapa kali bahawa neuter dan spay akan mengatasi masalah kencing ini sebanyak 90%, masih tidak ramai dari kita yang melakukannya. Kiriman ini melihat bagaimana mengendalikan baki 10% jika ianya berlaku atau jika anda masih tidak neuter/spay, cara-cara untuk mengurangkan perilaku ini.

Sediakan Tempat Untuk Si Comel Mencakar


Mencakar memberi manfaat pada kucing dan mempunyai fungsi-fungsi tertentu. Mencakar memberi rasa kepuasan terhadap kucing, menjaga kukunya dan memberi regangan yang baik pada otot kaki serta tubuhnya. Mencakar juga adalah satu bentuk komunikasi, iaitu penandaan kawasan. Kita perlu menyediakan tempat untuknya mencakar dan kiriman ini memberitahu mengapa, ciri-ciri tiang pencakar yang baik dan bagaimana melatih kucing menggunakannya.

Membuang Kuku Kucing | Declawing


Declawing adalah prosedur pembedahan yang kontroversi yang melibatkan kuku kucing di buang. Di Malaysia tidak ramai melakukannya, mujurlah, kerana ia adalah menyakitkan, kejam dan tidak berperikemanusiaan.

5 Sebab Mengapa Tidak Boleh Declawing


Kiriman ini memberi 5 sebab kukuh mengapa declawing tidak boleh dilakukan.

Tanda-Tanda Stress Pada Kucing


Ya, kucing serta haiwan lainnya juga mengalami tekanan seperti manusia. Kucing sepertimana manusia akan bertindakbalas terhadap tekanan tersebut, tetapi berita buruknya adalah tindakbalas itu mungkin akan menyebabkan anda mengeluh kerana sekali lagi anda terpaksa mengangkat baldi air dan mengenakan sarung tangan getah untuk mencuci kencing yang dipancutkannya di beberapa tempat.

Menggembirakan Kucing Yang Bosan


Kebosanan, salah satu faktor menyebabkan munculnya perilaku yang tidak diingini. Ia mungkin nampak remeh, tetapi ini adalah tanggungjawab yang perlu dipikul oleh setiap pemilik kucing. Kiriman ini menjelaskan apa yang kita boleh lakukan untuk menggembirakannya, sekaligus mengelakkan dari perilaku yang akan memeningkan kepala kita di masa hadapan.

Bertimbangrasa dan Konsisten


Kita tidak mahu kucing mencakar langsir, tetapi adakah kita menyediakan kayu pencakar untuknya? Kita tidak mahu kucing memanjat rak TV tetapi adakah kita menyediakan ruang lain untuknya memanjat, menjemur dan berehat? Bacaan ringkas tapi wajib jika anda sedang mencuba mengubah perilaku kucing anda. Jika kita tidak menepati 2 perkara ini, ubahan perilaku tidak akan berjaya malah mungkin akan mengundang masalah baru. Luangkan masa membacanya, supaya anda tahu mengapa 2 perkara ini penting.

Apabila Perilaku Tidak Dapat Dihadapi


Kadangkala segala usaha tidak berjaya dan kucing anda menjadi terlalu ganas untuk dikendalikan.

Bacaan Penuh....

Alam Kucing Mengalami Perubahan

Ditulis oleh feliscatus pada Wednesday, May 06, 2009

Laman ini sedang diubahsuai sedikit. Belum siap, kalau ada mana-mana yang tak kena tu, harap maaf la ye.

Bacaan Penuh....

Berkongsi tip dan kaedah penjagaan kucing kesayangan. Kesihatan, perilaku, baka, makanan dan apa sahaja yang berkaitan dengan si comel. Mengatasi masalah pembuangan najis, mencakar, kencing melalui cara terbaik.

-feliscatus @ AlamKucing.blogspot.com-

 Langgani suapan RSS