Alam Kucing

Berkongsi Kaedah Penjagaan Kucing.

Pengenalan Vaksin Kepada Kucing

Ditulis oleh feliscatus pada Friday, August 07, 2009

Jarum suntikan vaksin
Vaksinasi, salah satu aspek penjagaan kucing

Pernahkah kucing anda menerima suntikan vaksin di klinik? Jika pernah, mungkin kita akan tertanya-tanya apakah maksud FRCP, FeLV dan FIP yang tertera pada kad klinik yang diberikan.

Kebanyakannya tidak pernah bertanya apakah makna perkataan-perkataan tersebut, dan hanya berkata kepada doktor, "Buatlah apa yang perlu".

Tidaklah salah meletakkan keyakinan itu pada mereka yang pakar, tetapi adalah lebih baik jika kita juga memahami apa yang mereka lakukan.

Sebagai pemilik kucing, amat berguna jika kita mempunyai sedikit sebanyak pengetahuan tentang beberapa penyakit yang boleh dihindari (atau dikurangkan risikonya) melalui suntikan vaksin.

Kita juga mungkin akan terkejut apabila mengetahui yang suntikan vaksin sebenarnya tidaklah bersifat pelindung mutlak, sepertimana yang kita sangkakan, malah suntikan berkala pada setiap tahun juga mungkin tidak begitu sesuai untuk kucing anda.

Tujuan vaksin adalah untuk mengajar sistem imunisasi kucing melawan beberapa penyakit berjangkit yang menyerang kucing. Adakah sistem ini perlu diingatkan pada setiap tahun?

Kiriman kali ini dan beberapa lagi pada masa akan datang mungkin agak membosankan, kerana kita akan bercerita tentang aspek perubatan dan penyakit-penyakit tertentu. Namun saya akan cuba mengolahnya kepada bahasa yang kita semua faham, dan tidak terlalu fokus kepada istilah-istilah teknikal.

Perlu ke vaksin?

Vaksinasi adalah antara beberapa perkara kontroversi sejak bertahun-tahun. Sesetengahnya berpendapat jika kucing tersebut indoor, tidak melepaskan diri dan tidak berhubung dengan binatang di luar maka tidak perlu lagi di vaksin selepas tempoh matang.

Ada juga yang berpendapat vaksinasi tahunan adalah tidak perlu tetapi yang penting adalah di vaksin secara kerap atau 2-3 kali setahun. Ada juga yang berkata vaksinasi tahunan adalah satu-satunya cara untuk selamat.

Bukan itu sahaja, jenis vaksin yang diberikan juga merupakan topik yang kontroversi.

Sebab itu jika kita pergi ke 3 buah klinik dan bertanya mengenai perkara ini mungkin kita akan mendapat 3 jawapan yang berbeza. Namun begitu, setiap pendapat yang berbeza ini mempunyai hujah yang boleh diterima, dan tidak bermakna pendapat orang lain adalah salah.

Sistem imunisasi kucing yang tidak terdedah kepada mana-mana penyakit adalah tidak begitu kuat berbanding yang pernah mengalaminya. Ini kerana mereka tidak berpeluang untuk membina imuniti untuk melawan penyakit tersebut.

Sepertimana kehidupan kita sendiri, jika kita tidak pernah jatuh, bagaimana kita akan belajar untuk bangun? Sebab itu kita tidak perlu takut untuk gagal kerana ini akan mengajar kita menjadi manusia yang lebih baik.

Maka, apabila sistem imunisasi kucing dirangsang dengan penyakit, ia berpeluang untuk membina pertahanan melawan penyakit tersebut. Vaksinasi membolehkan kucing didedahkan kepada beberapa virus (dengan selamat), dan mengukuhkan imunisasi bukan sahaja melindungi dari penyakit tertentu sahaja tetapi untuk semua penyakit, secara umumnya.

Dalam masa yang sama juga, terdapat risiko yang melibatkan vaksinasi dan risiko ini meningkat dengan peningkatan kekerapan kucing kita divaksin. Kucing saya yang terakhir, Putih, mengalami kanser yang terlalu agresif dan tidak boleh dibendung lagi. Kanser ini dirangsang oleh vaksin, iaitu ia mempunyai kaitan dengan vaksin feline leukemia yang diberi secara tahunan sebagai kucing outdoor.

Suntikan yang bertujuan untuk menyelamatkan nyawa akhirnya menjadi kanser yang membunuhnya. Ada sesetengah kucing pula mengalami tumor dari vaksin tertentu, seperti feline leukemia dan rabies.

Bukan semua kucing akan mengalami kes seperti ini. Cuma saya lebih suka bersikap adil, berkongsi pengetahuan dan meraikan pendapat walaupun ianya berbeza.

Ia adalah ibarat pil Panadol. Jika kita demam, kita boleh memilih untuk makan Panadol untuk meredakan demam. Dalam masa yang sama, Panadol juga memberi risiko kepada kesihatan jika berlebihan, iaitu menjadi racun yang tersimpan di dalam hati dan buah pinggang.

Apa yang saya ingin sampaikan di sini ialah, vaksin adalah sebahagian aspek penting sebagai langkah pencegahan dalam penjagaan kesihatan kucing. Tetapi ramai yang salah faham dan menganggap vaksin adalah lebih penting berbanding pemeriksaan hands-on oleh doktor. Suntikan vaksin kini adalah murah sehingga ada pemilik yang mengabaikan pemeriksaan tahunan kesihatan kucing (medical check-up/annual health care).

Kiriman Berkaitan:



Widget by Hoctro | Jack Book
  1. 7 comments: Responses to “ Pengenalan Vaksin Kepada Kucing ”

  2. By anjut on Saturday, August 08, 2009

    mengenai vaksin ni, saya ada mengikut satu forum di sini, ramai yg mencadangkan agar kucing indoor tak diberi vaksin (sperti yg peliscatus tulis) sebab ada beberapa kesan sampingan (seperti yg telah ditulis juga, terutama tumor).selain membazir duit (disini lebihh kurang 90 euros tuk vaksin tahunan...). apa yg penting kebersihan tempat tinggal kita (nak bela kucing, rumah mesti bersih, kalau tak kucing akan berak n kencing sepah2!).ermm, akhirnya terpulangla pada pemilik. saya tak vaksin kucing2 saya sebab kami tinggal di apartement, tapi akan melakukannya bila saya nak bwk dia balik nanti (mematuhi syarat). ada jugak kucing2 yg berubah jadi lesu dan sakit sbb bdk dia tak leh terima vaksin tu. cuma kalau rasa ia perlu n kucing anda suka bersosial ngn kucing kat tepi jalan tu, baik vaksin la...

  3. By feliscatus on Saturday, August 08, 2009

    thanks anjut, baru sy teringat...kalau ada yg bela kucing dan anjing, disyorkan juga vaksin kedua2 binatang.

  4. By fida on Monday, August 10, 2009

    uhh..pening la..ada yg ckp elok vaksin..ada yg ckp x elok vaksin..

    kalau cam sy ada kucing indoor..hrmmm....pening..pening..

  5. By feliscatus on Thursday, August 13, 2009

    fida, tak perlu pening. vaksinasi, pilhannya di tangan sendiri. ia ada pro dan kontra, kita kena buat [ertimbangan atas situasi kita sendiri. saya cuba jelaskan pada kiriman akan datang.

  6. By callister on Friday, August 28, 2009

    sy cuma nk tanya, brape bayaran yang dikenakan di klinik swasta untuk suntik vaksin?

  7. By replica handbags on Wednesday, July 07, 2010

    As the most popular luxury goodsreplica Dior, designer handbags replica Dolce & Gabbanahave made thousands movado watchesof fashion lovers crazy, especially the young ladies who make replica orisevery effort to make themselvesreplica Gucci more fashionable and sophisticated.

    Together with designer handbags, replica Fendifashion shoes, sunglasses,Montblanc watches watches and luxury accessories also replica Guccienjoy the popularity.replica Concord Why designer bags are so dazzling? Would you like toTag Heuer watches spend a huge amount of dollars to purchase one?


    The answer is absolutely yes.replica Fendi A designer handbag is very versatile Louis Vuitton watchesand is a symbol of your taste and personality. replica Dolce & GabbanaIf you have the ability to choose the rightreplica Hublot style from thousands of designer bags inreplica Jimmy Choothe market to fit your needs and occasions, replica Jp Todsyou will be quite of the Rolex watchesordinary people and enjoy the great U-boat watchesfeeling they couldn’t imagine.

  8. By Unknown on Tuesday, October 18, 2011

    sya mempunyai 2 ekor kucing persian.. 1 dah berumur 9 tahun dan terlah pernah divaksin.. yang sya jadi tanda tanya perlukah kucing saya yang baru berumur tak sampai 5 bulan di vaksinkan? sya cuma takut akan tambah memudaratkan kesihatan dia... minta sgt2 tolong ebri pendapat...

Berkongsi tip dan kaedah penjagaan kucing kesayangan. Kesihatan, perilaku, baka, makanan dan apa sahaja yang berkaitan dengan si comel. Mengatasi masalah pembuangan najis, mencakar, kencing melalui cara terbaik.

-feliscatus @ AlamKucing.blogspot.com-

 Langgani suapan RSS