Alam Kucing

Berkongsi Kaedah Penjagaan Kucing.

Memandulkan Kucing Betina | Spay Bhg. 1/2

Ditulis oleh feliscatus pada Saturday, June 13, 2009

Sepertimana kucing jantan, kucing betina juga seeloknya di mandulkan atau spay. Penjagaan kucing sebelum dan selepas pembedahan adalah hampir sama seperti kucing jantan yang di neuter, jadi kebanyakan kandungan kiriman ini saya hanya salin sahaja dari kiriman sebelumnya.

Apa itu Spay?

Spaying atau Ovariohysterectomy adalah pembedahan dimana bahagian uterus, tiub fallopio dan ovari kucing betina akan dibuang. Kebanyakan vet melakukan spaying ke atas kucing sebagai pesakit luar, iaitu kita bawa kucing, di bedah dan pulang pada hari yang sama.

Kucing akan diletakkan dalam keadaan bius, biasanya secara gas, dan bahagian perut (abdomen) akan dibedah. Bahagian rahimnya akan dibuang dan luka pembedahan akan dijahit.

Jahitan itu samada tertanggal sendiri atau anda perlu membawa kucing anda kembali ke klinik untuk dibuang jahitan selepas lebih kurang 10 hari, bergantung kepada pertimbangan doktor itu sendiri.

Apa Kelebihan Spay?

Spaying akan menghalang kucing betina mengalami kitar heat dan menyelesaikan masalah kerumitan pada bahagian ovari, pembiakan tidak terkawal, jangkitan uterus, dan masalah perilaku yang berlaku semasa tempoh mengawan.

Ini juga dapat mengurangkan tekanan yang dialami kucing betina (dan juga anda!) terhadap kerumitan yang dilalui semasa heat. Selain dari masalah perilaku yang berlaku, kucing betina yang 'ghairah' juga mungkin akan menjilat bulunya secara keterlaluan, hilang selera makan dan kencing di luar kotak najis.

Kucing adalah haiwan yang 'cepat beranak' dan spaying menghalang dari berlakunya pembiakan tak terkawal. Seekor kucing melahirkan 3-4 ekor anak, dan dalam beberapa bulan dia akan mengandung lagi, dan melahirkan beberapa ekor anak lagi.

Dalam masa yang sama anak-anaknya akan dewasa, dan yang betina akan baligh dan melahirkan anak mereka pula. Adakah kita mampu untuk menjaganya? Makanan, tempat tinggal, ubatan dan tidak lupa juga hubungan di antara jiran-jiran (kencing pada tayar kereta jiran, berak pada tangga rumah jiran)?

Janganlah terlalu mudah mengatakan ini semua adalah menzalimi kucing.

Dari segi kesihatan, spaying dapat mengurangkan risiko kanser payudara, jangkitan uterus dan penyakit berjangkit yang dipindahkan melalui hubungan seksual.

Spaying, sepertimana neuter, akan menjadikan kucing lebih tenang dan tidak merayau jauh, kurang agresif dan tidak begitu mempertahankan kawasannya. Kucing yang di spay akan menjadi teman yang baik kerana lebih suka mendampingi tuannya.

Adakah Spay Akan Mengubah Personaliti Kucing?

Tidak, malah menjadikannya lebih tenang dan tidak terganggu serta menganggu anda setiap kali melalui tempoh mengawan beberapa kali setahun.

Anda tidak akan mengalami masalah kucing betina memancutkan kencingnya merata-rata (ya, kucing betina juga spray semasa dalam heat), dan lain-lain perilaku yang muncul semasa tempoh mengawan.

Spaying juga tidak akan menghapuskan naluri memburunya, dan tidak akan menjadikannya gemuk atau malas. Ini hanyalah mitos sahaja. Memang benar metabolisme kucing akan menurun jika di spay, tetapi ramai yang terlepas pandang bahawa semasa kucing matang, pengambilan makanan perlu dikurangkan tidak seperti semasa dia masih kecil.

Spaying tidak boleh disalahkan dalam hal kegemukan oleh kerana kita memberinya makan lebih dari keperluan kucing itu sendiri. Berkenaan dengan malas, tidak ada kena-mengena dengan spaying.

Malas, boleh jadi kerana kurang senaman, iaitu masa bermain dimana masih ramai pemilik kucing yang mengabaikan masa bermain ini. Akhirnya menyebabkan kucing menjadi bosan.

Bila Perlu Spay?

Sebaik-baiknya, kita melakukan spay ini sebelum kucing mengalami kitar heat nya yang pertama (lebih kurang umur 6 bulan). Tidak ada manfaat membiarkan kucing betina mengalami kitar heat pertama , apatah lagi jika membiarkan dia mengandung untuk pertama kali sebelum spay.

Malah risiko kanser payudara juga akan meningkat jika kita membiarkannya melalui beberapa kitar heat sebelum dilakukan spay. Tetapi banyak manfaatnya jika kita memandulkannya sebelum kucing mengalami heat.

Selain itu, jika dilakukan sebelum matang, operasi pembedahan juga menjadi lebih mudah dan kurang rumit.

Kiriman Berkaitan:



Widget by Hoctro | Jack Book
  1. 10 comments: Responses to “ Memandulkan Kucing Betina | Spay Bhg. 1/2 ”

  2. By armouris on Sunday, June 14, 2009

    info tentang kanser payudara kat sini - Pengesanan Awal Kanser Payudara

  3. By Adie on Friday, June 26, 2009

    Salam,

    Tak pasti sama ada saya bertanya di ruang yang betul atau tidak. Saya baru membeli kucing American Shorthair jantan berumur 7 bulan. Masa di kedai saya tengok dia adalah seekor kucing yang friendly, playful dan sangat jinak walaupun baru pertama kali saya di kedai tersebut. Suka menjilat jari dan hidung saya bila dihulurkan. Senang diajak bermain juga. Itu yang menyebabkan saya 'jatuh cinta' dan membelinya. Walaubagaimanapun, bila di rumah dia seolah-olah takutkan orang. Mengelak apabila ingin disentuh dan tak ingin bermain. Adakah ini disebabkan perubahan tempat baru, atau ada sebab sebab lain mengapa personalitinya berubah? Apa yang patut saya lakukan? Buat pengetahuan saudara, rakan serumah saya juga membeli seekor anak kucing bengal mix jantan berumur 4 bulan pada hari yang sama (dari kedai lain. Adakah ini faktor ini juga mempengaruhi perubahan personalitinya? Terima kasih. Harap saudara dapat memberikan pandangan.

  4. By feliscatus on Saturday, June 27, 2009

    @ardie, saudara memang terer, semua yang awk ckp tu menyumbang kepada perilaku mengapa kucing akan bersikap lebih waspada terhadap perseitaran baru.

    mmg kita tak boleh expect kucing akan serta-merta mmbiasakan diri dgn rumah baru, apatah lagi kalau ada kucing lain di situ.

    secara amnya, kita kena bantu kurangkan stress dia. jgn bg ramai sgt belai/usap. beri dia masa utk membiasakan diri. dlm tmpoh 2 minggu kebanyakan kucing akan jd biasa dgn rmah barunya.

  5. By Ena Faiz on Monday, August 10, 2009

    kucing aku bbru ni wt gempak beranak 5! ble ke mandulkn kucing yg dh branak.?

  6. By feliscatus on Thursday, August 13, 2009

    Ena, rehatkannya sekitar 8 minggu selepas melahirkan anak.

    saya jelas kan sikit, kenapa 8 minggu? kita kena tunggu anak kucing bercerai susu (sekitar umur 5-6 minggu) dan kemudiannya tunggu lagi lebih kurang 2 minggu supaya ibu kucing tidak lagi mengeluarkan susu.

  7. By abutheredz on Friday, September 04, 2009

    heloo,saya nak tanya bole ke mandulkan kucing yang dah beranak

  8. By Skinny on Tuesday, October 20, 2009

    Hi,
    Saya nak bertanya, adakah anda seorang vet? saya ada satu soalan, kucing saya baru sahaja pulang dari spaying. Dia tidak mahu makan selama 2 hari, dan saya sangat risau. adakah ini biasa atau dia mungkin sakit?
    kucing saya tidaklah nampak sakit sgt, tetapi agak lemah selepas operation. saya cuba beri dia makan juga, dan ada sedikit perubahan dia hanya makan satu-dua biscuit sahaja. air tidak di sentuh.
    saya buntu. apa yg perlu saya buat?
    terima kasih

  9. By Anonymous on Wednesday, May 05, 2010

    saya nak tanya, berapakah kos untuk memandulkan kucing? Atau ada cara lain contohnya dari segi pemakanan yang kurangkan kn kos? terima kasih

  10. By replica handbags on Wednesday, July 07, 2010

    As the most popular luxury goodsreplica Dior, designer handbags replica Dolce & Gabbanahave made thousands movado watchesof fashion lovers crazy, especially the young ladies who make replica orisevery effort to make themselvesreplica Gucci more fashionable and sophisticated.

    Together with designer handbags, replica Fendifashion shoes, sunglasses,Montblanc watches watches and luxury accessories also replica Guccienjoy the popularity.replica Concord Why designer bags are so dazzling? Would you like toTag Heuer watches spend a huge amount of dollars to purchase one?


    The answer is absolutely yes.replica Fendi A designer handbag is very versatile Louis Vuitton watchesand is a symbol of your taste and personality. replica Dolce & GabbanaIf you have the ability to choose the rightreplica Hublot style from thousands of designer bags inreplica Jimmy Choothe market to fit your needs and occasions, replica Jp Todsyou will be quite of the Rolex watchesordinary people and enjoy the great U-boat watchesfeeling they couldn’t imagine.

  11. By Anonymous on Thursday, October 20, 2011

    salam,
    saya ingin bertanya sebelum kucing betina atau jantan dimandulkan adakah perlu diberikan suntikan vaksin atau pun tidak dan adakah pemandulan boleh dilakukan terus tanpa diberikan vaksin terlebih dahulu.

Berkongsi tip dan kaedah penjagaan kucing kesayangan. Kesihatan, perilaku, baka, makanan dan apa sahaja yang berkaitan dengan si comel. Mengatasi masalah pembuangan najis, mencakar, kencing melalui cara terbaik.

-feliscatus @ AlamKucing.blogspot.com-

 Langgani suapan RSS