Menguji Pewatakan Kucing

4 ulasan
Kucing mengangkat sebelah kaki

Mata yang cerah bersinar, bulu yang lembut berkilat dan sikap waspada adalah antara tanda menunjukkan kucing anda sihat.

Kucing yang sihat juga mempunyai selera makan yang baik, sentiasa membersihkan diri dan interaksi baik dengan pemiliknya.

Salah satu faktor dalam aspek kesihatan, yang sering dilupakan ialah perwatakan. Kita boleh menjangka sesuatu terhadap perwatakan kucing walaupun ketika dia masih kecil.

Jika anda baru membuat keputusan untuk memelihara kucing, anda boleh menguji bagaimana personaliti kucing itu.

Ujian dakapan

Pegang kucing dan letakkan dalam dakapan anda dan lihat samada kucing itu berada dalam keadaan tenang atau tertekan.

Dukungnya seperti bayi pula, dengan bahagian perut menghala ke atas, dan lihat sekali lagi bagaimana reaksinya. Perlu diingatkan, ini ialah kedudukan pasrah dan kebanyakan kucing akan memberontak, jadi anda perlu berhati-hati jika mendukungnya seperti ini.

Jika anda mencari kucing yang manja, dan kucing yang anda uji ini tidak membenarkan anda memegangnya lebih daripada satu saat, mungkin anda patut mengubah pilihan kucing lain atau merancang untuk melatihnya dan mendapat kepercayaan daripada kucing tersebut. Atau mungkin melatihnya agar dia menjadi lebih tenang.

Pada umur 2 hingga 7 minggu ialah waktu genting yang menentukan sejauh mana tahap sosial kucing tersebut. Kucing yang dikendalikan oleh ramai orang dan berinteraksi dengan kucing lain atau binatang lain lebih cenderung untuk menyesuaikan diri dengan lebih baik ketika dewasa.

Tanyakan pemiliknya dahulu pengalaman kucing itu semasa muda sebelum anda mengambil kucing itu untuk dipelihara.

Ujian kepercayaan

Ujian seterusnya adalah dengan memegang telinganya, buka mulutnya dengan lembut dan sentuh kakinya. Sekali lagi, lihat samada kucing itu bersedia membenarkan anda memegangnya.

Jika ya, secara umumnya kucing itu mempercayai anda. Jika anda meletaknya ke bawah dan beredar darinya, adakah kucing itu menunjukkan rasa minat terhadap anda? Adakah dia mengekori anda?

Walaupun tiada bukti saintifik, saya seakan percaya juga bahawa ada ikatan misteri antara sesetengah kucing dengan sesetengah orang.

Ujian tindakbalas

Adakah kucing itu waspada, bertindakbalas dan suka bermain? Anda boleh mengujinya dengan melemparkan mainan yang mudah, seperti gumpalan kertas seakan bola.

Kesemua ujian mudah ini akan memberikan anda sedikit gambaran tentang bagaimana personaliti seseekor kucing. Walaupun dengan anak kucing yang sihat, kos jagaan kesihatannya adalah tinggi sedikit berbanding kucing dewasa kerana mereka lebih terdedah kepada penyakit.

Mereka juga memerlukan rutin kesihatan yang lebih banyak pada umur muda, termasuklah vaksinasi, ujian viral dan pengembirian.

Pun begitu, jika anda berhajat untuk mengangkat kucing dari pusat perlindungan saya fikir janganlah terlalu cerewet. Melainkan jika anda membeli baka murni kerana anda membayarnya dengan harga yang mahal.

Jika anda tidak berkongsi rencana ini
seekor kucing tidak akan dapat tidur nyenyak :(

© AlamKucing.com
Sila hormati dasar Hakcipta dan Penerbitan Semula kandungan laman ini.

4 ulasan:

  1. betulkah kalau kita dukung kucing macam budak kecik, dia boleh sakit belakang...kalau budak kecik kita ampu punggungnya, kalau kuicng kita ampu belakangnya.

    BalasPadam
  2. Anim Naim,

    Saya yakin tak mengapa jika kita mendukungnya seperti itu, cuma mungkin boleh dielakkan jika kucing itu telah tua. Kucing tua seringkali mengalami arthritis, kalau angkat2 macam tu akan menyakitkannya.

    BalasPadam
  3. peminat kuceng,klik le;
    http://www.kliks.my/kamal/

    BalasPadam
  4. Hhye all... saye tgh compius ni cmnr ak kasi anak kucing baru lahir minum susu??saye da try tapi anak kucing xmo mnum..

    BalasPadam