Apa Ertinya Timbangrasa dan Tekal Terhadap Kucing Anda

2 ulasan
Kucing bersembunyi di bawah katil

Anda perlu memastikan apa yang anda kehendaki daripada kucing anda adalah sesuatu yang adil kepadanya. Ini diterjemahkan kepada dua soalan iaitu: Adakah anda bertimbangrasa? Dan adakah anda tekal?

** Dikemaskini semula pada Febuari 2015 mengikut peredaran masa **

Apa ertinya timbangrasa

Bertimbangrasa ialah menawarkan atau menyediakan pilihan terhadap kucing anda. Contohnya, anda tidak mahu dia membuang merata-rata, maka sediakan bekas pasir dan lokasi yang disukainya.

Atau anda tidak mahu dia mencakar karpet, maka sediakan tiang cakar atau pad cakar dan lokasi yang disukainya.

Jika anda tidak mahu dia mencakar tapi anda tidak menyediakan tempat untuknya sebagai alternatif mencakar, dan dalam masa yang sama anda mahu membelainya dan mengharapkan dia menggembirakan anda, itu bukan bertimbangrasa.

Anda juga bertanya samada anda memenuhi kehendak kucing anda, bukan sekadar kehendak anda semata-mata, misalnya, adakah dia mempunyai senaman dan masa bermain yang mencukupi?

Jika kucing anda senantiasa berasa perlu melakukan sesuatu dan anda tidak ada untuk bermain dengannya (seperti kebanyakan kita) mungkin anda boleh menimbangkan untuk memelihara seekor lagi kucing untuk menemaninya.

Berhati-hati kerana tidak semua kucing dapat menerima kehadiran kucing baru. Sesetengahnya mempunyai sikap yang begitu menyendiri dan menampilkan kucing baru akan menimbulkan lebih banyak masalah dari yang sediada.

Malangnya tiada kaedah yang dapat digunakan untuk menduga dari awal samada kucing anda dapat menerima kehadiran kucing baru atau tidak.

Apa ertinya tekal

Tekal pula ialah mengharapkan piawaian atau reaksi perilaku yang sama. Membenarkan kucing anda berada di atas kaunter dapur ketika anda berdua di rumah namun mengharapkannya menjauhinya ketika kehadiran tetamu adalah tidak tekal.

Begitu juga dengan membenarkannya tidur di atas sofa pada suatu masa tetapi memarahinya pula di atas tindakan sama pada masa yang lain adalah tidak tekal. Dan ini adalah tidak adil.

Jika anda tidak berkongsi rencana ini
seekor kucing tidak akan dapat tidur nyenyak :(

© AlamKucing.com
Sila hormati dasar Hakcipta dan Penerbitan Semula kandungan laman ini.

2 ulasan:

  1. Sudah lama blog ni tak diupdate.
    Moga ada tulisan baru di kemudian hari.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam, permintaan awak saya tunaikan, meskipun 4 tahun kemudian :)

      Maafkan saya kerana membiarkan blog ini terbengkalai.

      Padam